40 jaar Baroeg: Fred Berkien "Eerste baantje bij Baroeg "
Mijn eerste baantje na de sociale academie, twintig uur per week, begonnen in april. Daarnaast zat ik in een buurttheatergroepje. Na twee sollicitatiegesprekken werd ik aangenomen. In de commissie zat Sjoert Rottmans, bestuurslid en medewerker van het provinciaal steunpunt jongerenwerk. Ook was er een werkbegeleider vanuit een organisatie in een pand naast de Willemskerk.
Stedelijke jongerencultuur
Ik had er erg veel zin in. Ik had wat ervaring opgedaan in het stedelijk open jongerenwerk, als bezoeker, vrijwilliger en stagiaire bij het OJC de Eland in Delft. Ik had daar de kassa- en bar-werk gedaan. In dat centrum waren er problemen met harddrugs. De eerste weken werkte ik met José de Reus en later kwamen daar G. Hup en Mijndert Kort bij. De opdracht van het bestuur was: ontwikkel een vrijwilligersgroep en open zo snel mogelijk Baroeg. Doe het één en ander met een plan.
Baroeg moest een functie voor stedelijke jongerencultuur krijgen, á la Nighttown in de voormalige Arena bioscoop aan de West-Kruiskade. Er moest een jongerenkrant komen (Wim Wiegman, Poortgebouw) en iets in het kader van informatie en voorlichting voor jongeren.
Kortom er moest in korte tijd erg veel gebeuren, van licht en geluid tot bar-inkoop en verkoop. Logo bedenken, posters plakken, Toegangspasjes en bespreken wat de privileges van de vrijwilligers zouden zijn. Ook moest er iets gedaan worden met de ondernemers aan de Spinozaweg. Het leek ons goed om te starten met het werven van vrijwilligers voor een programmagroep en een bargroep.
We realiseerden ons goed dat de keuze die we toen maakten gevolgen zou hebben voor de lange termijn. Onderwerp van gesprek in het team was: ‘richten we ons ook actief op jongeren uit de buurt/wijk of juist niet’. We zijn begonnen met café-avonden op de donderdag, om in contact te komen met jongeren van Zuid maar ook om te ontdekken hoe een avond in Baroeg zou verlopen. Daarnaast oefende er een band op de dinsdagavond. En er moest nog wat gedaan worden aan de inrichting (geluid, licht en opslag). De beroepskrachten deden voorlopig het bar-werk.
Alarm door een meeuw
Door tijdnood was de opening-act Frank Boeyen met veel gillende tienermeisjes, volgens mij niet de beoogde doelgroep. Hieraan vooraf was er bijeenkomst van de programmagroep geweest, er was een stagiaire en we deden veel aan tafeltennis. En die stagiaire was de beste tafeltennisster. Ook vloog er regelmatig een meeuw langs het kantoorraam, waardoor het alarm afging Onder de medewerkers ontstond de discussie over wie er op de opvolglijst moest om het alarm af te zetten.
De baravonden werden vast afgesloten met een nummer van André Hazes. Ook was er snel een vrijwilliger die gelijk van alles begon te regelen, leuk. Zijn voornaam was Martijn. Na een jaar ben ik weggegaan en ben ik gaan werken in O16, in Voorburg.
Deel 2
Volgens mijn CV begon ik op 1 april 1981, eerlijk gezegd weet ik dat niet zeker. Ik weet wel dat Jose de Reus er een maand of twee werkte. Martijn was een bijdehand, een beetje klein van stuk, jaar of 17. Een snelle denker die ook snel handelde. Hij zou best punker kunnen zijn!!
De opening van het ‘Open Jongerencentrum’, was volgens mij medio 1981, over Frank Boeijen twijfel ik nu ook, niet over die gillende meiden. De Scene zou wat mij betreft beter zijn geweest. Ik denk dat we hebben moeten kiezen tussen De Scene en Frank Boeijen. Ook was er al een programmagroep actief.
Mijn herinnering is dat de opening op een zaterdagavond was. We, José, Gerhard Hup, Meindert Kort en ik, hadden al een paar café-avonden proefgedraaid. Er liep ook iemand rond die het een en ander wist van het geluid en er hing een DB meter. Het bestuur vond dat we snel open moesten en dat hebben we ook gedaan. Er was misschien iets van koudwatervrees, zeker was dat de medewerkers niet veel ervaring hadden en ook niet goed wisten welke richting we in zouden slaan. Wel waren we het erover eens dat jongerencultuur – muziek, theater en kunst – voorop stond, en minder sociale problematiek, zoals werk, scholing of wonen. Wel was er al snel een jongeren informatiepunt, Een dingetje was wel het gebruik van drugs.
Er was nog geen activiteitenprogramma, wel waren er werkgroepjes en dus gesprekken met jongeren die de weg naar Baroeg al hadden gevonden. Op die manier kregen wij een beter beeld van de ‘doelgroep”. Ik heb heel lang een pasje gehad, ik ga zoeken misschien is het er nog. De link met het Poortgebouw was dat er een jongerenkrant uitgebracht moest worden en daar waren mensen – een collectief of zo – die ervaring hadden met drukken en opmaak en dergelijke.
door: Fred Berkien
Misschien vind je dit ook interessant:
40 jaar Baroeg: Marco Klootwijk ‘Het polsbandje van Gunther’
40 jaar Baroeg: Marco Klootwijk ‘Het polsbandje van Gunther’ “Tijdens
40 jaar Baroeg: Ludie Smitshoek ‘De vrijdagavonden liepen als een malle’
40 jaar Baroeg: Ludie Smitshoek ‘De vrijdagavonden liepen als een
40 jaar Baroeg: Melanie van Eijs ‘Mama werkt bij Baroeg’
40 jaar Baroeg: Melanie van Eijs ‘Mama werkt bij Baroeg’
40 jaar Baroeg: Louis Groenewout Mijn herinneringen van het werken in OJC Baroeg
40 jaar Baroeg: Louis Groenewout Mijn herinneringen van het werken
40 jaar Baroeg: Pieter Zandvliet ‘Baroeg en Galerie Slaphanger ‘
40 jaar Baroeg: Pieter Zandvliet ‘Baroeg en Galerie Slaphanger’ Dankzij
40 jaar Baroeg: Louis Buurman ‘Ik heb het werk bij Baroeg kunnen leren’
40 jaar Baroeg: Louis Buurman ‘Ik heb het werk bij
Leave A Comment