40 jaar Baroeg: Cindy van Crugten "Herinneringen aan mooie tijden "
Ik ben in 2000 als betaalde kracht aan de slag gegaan in Baroeg, na al een aantal jaren als bezoeker en vrijwilliger veel aanwezig te zijn geweest. Toen er bij de bar enkel nog keus was uit Oranjeboom, cola, sinas, kraanwater of Canei en de lichttafel maar zes knoppen had, Die Nakse Bananen en de Van Duuren Band oefenden in het huidige entreehok en je kon in het café nog een potje kon poolen.
Het waren mooie tijden… Metalheads en punkers dronken gezamenlijk hun pilsje aan de bar, de Black Metal stroming zat in de hoogtijdagen, op de Alternatieve Dansavonden werd volop gedanst en de café -en thema avonden waren wekelijkse kost.
Van Sid’s huiskamer-café, de Black Metal Gathering, Blow Your Speakers en Blessed Be The Sick tot de Metalen Inquisitie en het Wensdée Game (en Dart) Café. Je hoefde je nooit te vervelen, want er was altijd wel wat te doen in Baroeg. En als we eens zin hadden in iets anders, dan organiseerden we zelf wel wat. Van een toneelstuk tot een poëzie-voordracht of filmavond, van een “Saturday Night Fever” disco tot een Ferm Foute Nineties Night of van een fantasy “In de Ban van Baroeg” of Halloween verkleedpartij tot een (inmiddels beruchte) Karaoke-avond. De vrijwilligers waren altijd wel in voor een feestje, dus als er geen was, dan werd er een verzonnen.
En ook de dj’s wisten je steeds weer te verrassen met de nieuwste platen, dansbaarste hits en beste klassiekers. Van de dans-dj’s CO2, Mir, Yo, Neverm?nd, Denniz, Argantonis, daVid, Louis, XLII en de GOA-crew tot metal, punk, hardcore dj’s Sid, Pim, Mike, Jantje, Space, Leon, Yorrick, Hell-y, Thierry, Sicktus, MoL, Maarten, Frank, Peter, René, Martijn en Richard en nog vele anderen.
Het aantal bands is niet te tellen
Natuurlijk mogen ook de bands niet vergeten worden. Om maar een aantal memorabele concerten te noemen: op tweede kerstdag een ‘Fuck Christ Tour’, een uitverkocht Macabre, 480 betalende bezoekers (met bands, medewerkers en gasten meer dan vijfhonderd man binnen vanwege een defect reserveringssysteem) bij Mayhem, een van het zweet druipend plafond bij Bolt Thrower, zeventien bandleden op het podium met Haggard, een confettikanon (geen idee bij wie, maar de confettiesnippers vinden we nog steeds terug op de gekste plekken), Apator in z’n blote leuter met opengesneden voorhoofd en ‘last but not least’ natuurlijk Neslos (we support the war against stupidity).
En ook aan ‘festivals’ was geen gebrek, zoals bijvoorbeeld de Black Metal Mass (tot aan XXII?), Grind Over Rotterdam, ‘the original’ Deathfest, de Dutch Doom Days, The Great Eastern TrendKill, de Metal Battle, Sathanas In Gloriam, Winterborn en uiteraard BOA. Het aantal bands dat door de jaren heen het Baroeg podium heeft betreden, is bijna niet meer te tellen.
Ups en downs
Helaas heeft Baroeg ook vele ‘downs’ gekend. Van een halvering van de subsidie (omdat Rockbitch op ons podium stond en in de deelgemeente een Christenpartij met de scepter zwaaide), een benefietjaar in 2002, het vertrek van de betaalde staf (op de twee gesubsidieerde ID-baners na) in 2006 tot natuurlijk ‘het incident’ in 2007.
De lijst is nog veel langer, maar het is tijdens deze ‘trip down memory lane’ niet de bedoeling alle narigheid op te rakelen. Want ondanks alle tegenslagen is Baroeg maar wel mooi poppodium van het jaar geworden in 2001 (samenvallend met het 20-jarig bestaan van Baroeg), hebben we (met slechts twee stafleden en gelukkig vele enthousiaste vrijwilligers) in 2006 het eerste Baroeg Open Air festival op poten gezet om ons 25-jarig bestaan te vieren (en daarna nog vele edities weten te organiseren), waren we (met onze zwarte ballonnen) een beruchte aanwezigheid op het jaarlijkse Metropolis festival, wisten we de marathonrenners weer vooruit te krijgen door ze aan te moedigen, zijn we bij menig vakantiepark niet meer welkom (haha) en na 27 jaar heeft Baroeg in 2008 eindelijk voor het eerst de echte erkenning gekregen die het verdiende, door de opname in het Cultuurplan.
De staf en het bestuur hebben tot 2011 vele bezettingswisselingen gekend. René Veerkamp, Sven van Kruistum, Jacqueline Cenin, Peter Robat, Paul van Duuren (RIP), ‘sigaren’ Rob, de schoonmaakster Lygia, Eisse Veenstra (RIP), Chris ‘de snor’ Spaanenburg, Thierry de Keizer, Felix Schoonen, Anke van de Bilt, Ron Andriessen en natuurlijk onze Leon en Fried en ikzelf (Cindy van Crugten). Met achter de schermen gelukkig vele vrijwilligers die de staf bijstaan met advies en uitvoerende taken.
Ook na de val van het bestuur in (als ik het wel heb) 1999, is ‘het overkoepelende orgaan’ weer uit de as herrezen. In het begin moeizaam met een staf/bestuur crossover tot de huidige situatie. Baroeg heeft zich steeds weer staande weten te houden.
Vrijwilligers als kloppend hart
Maar eigenlijk zijn de vrijwilligers altijd het enige echte kloppende hart van Baroeg geweest. Van de oude garde, tot de jongste aanwinsten en zelfs de ‘eendagsvliegen’. Iedereen weet op zijn of haar eigen manier een steentje bij te dragen aan het fenomeen dat Baroeg heet. Zonder al deze -inmiddels honderden- jongens, meisjes, mannen en vrouwen die zich door de jaren heen hebben ingezet, had Baroeg zeker niet kunnen (voort)bestaan.
Sommigen nemen graag het voortouw en organiseren zelf een leuke (dans-) avond, anderen zetten zich juist volop achter de schermen in. Sommigen zetten zichzelf waar en wanneer maar nodig in en weer anderen houden het bij één taak en specialiseren zich daar gaandeweg in. Vrijwilligers die zich ontpopten tot barcoordinator, lichttechnicus of avondverantwoordelijke… Er is altijd ruimte geweest voor persoonlijke ontwikkeling. Al dan niet met een stuk verantwoordelijkheid erbij.
Ondertussen hebben we ook afscheid moeten nemen van een aantal markante figuren. Vanwege bijvoorbeeld een verhuizing, studie, cariëre, gezin of simpelweg ‘Baroeg-moeheid’.
Een groot aantal lieve mensen heeft door de jaren heen een plekje bij Baroeg gevonden (hetzij als medewerker, hetzij als bezoeker). Niet alleen de ‘oude garde’, maar zeker ook de ‘nieuwe garde’ en iedereen die daar tussenin is aan komen waaien, maken Baroeg tot een plek waar je je thuis voelt.
Een aanvulling op Karaoke, Halloween en de filmavond organisatie: voorheen voorzag keihard rockcafe de Blokhut, hierin, maar mede door de sluiting van de Blokhut en het ontstaan van een leemte is dit in Baroeg opgepikt.
Door de jaren heen hebben veel markante figuren de revue gepasseerd. Iedereen die zich als vrijwilliger wilde aanmelden, mocht zich tijdens de (toen nog maandelijkse) vrijwilligersvergadering voorstellen en democratisch werd dan gestemd of diegene werd aangenomen. Dit was eigenlijk altijd een beetje een formaliteit, omdat de meeste vrijwilligers vaak al vaste bezoekers waren en bekend waren binnen de vrijwilligersgroep.
Maar niet iedereen heeft een succesverhaal. Zo heeft een onbekend maar enthousiast persoon zich tijdens de vergadering ooit voorgesteld als “mijn naam doet er niet toe”. Hij heeft vervolgens nimmer in Baroeg gewerkt en hoe de beste man heette is tot op de dag van vandaag een mysterie.
Bar- en tapinstructie
Natuurlijk is in Baroeg altijd rekening gehouden met de dorstige bezoeker. Logisch ook, omdat een groot deel van de omzet daar vandaan moet komen.
Onder de vrijwilligers is de bar altijd een populaire werkplek geweest. Om nieuwe vrijwilligers wegwijs te maken achter de bar is ooit een handige bar -en tapinstructie geschreven, maar voor dit handige geschreven woord bleef het vaak bij een korte uitleg en werd de desbetreffende nieuwe barmedewerker in het diepe gegooid… Het liefst tijdens een uitverkocht concert waar tussen de bands zo’n vierhonderd punkers of metalheads NU een biertje willen. Het klinkt misschien wat meedogenloos, maar degenen die zo’n avond fluitend overleefden werden vaak de beste barmedewerkers die Baroeg ooit heeft gekend.
Tijdens de drukkere concerten werd er achter de bar vaak onderling een strijd gevoerd over wie de meeste biertjes in één keer kon doortappen, zonder de tap te sluiten. Wat precies het record is, is door de biertjes (eh, jaren) heen verloren gegaan. *hips* Een wijze les die menig barvrijwilliger in Baroeg heeft geleerd: ga niet op een bierfust staan wanneer je deze verwisselt. Dit geeft tachtig procent kans op een nat kruis.
Groot was de blijdschap in Baroeg toen er naast Oranje-gegarandeerd-een-kater-boom van de tap ook flesjes Hertog Jan verkrijgbaar werden. Zelfs de meest platzakke punkers hadden er twintig cent extra voor over om katerloos wakker te worden.
Tegenwoordig staat er nog altijd een tafelvoetbal-tafel in Baroeg. Dit is een overblijfsel uit de jongerenwerk-periode waar Baroeg in de beginjaren voor was opgericht. Ooit kon je voor wat spelplezier in Baroeg ook nog een potje poolen, flipperen of spelen op een (nep) photoplay.
Stempelen bij de entree
Het lijkt nu erg primitief, maar ooit bestond de entree van Baroeg uit een losse tafel die voor de deuropening was neergezet. Met daarachter een of twee vrijwilligers, een kistje met geld en eventueel een reserverings- of gastenlijst (zoals toen overigens landelijk vrij normaal was). Dat kistje werd later vervangen door een heuse kassa die dicht kon, maar waarvan al vrij snel de sleutel kwijt was geraakt zodat de lade met een pinnetje onderop moest worden geopend. De kassa werd daarom meestal maar gewoon open gehouden. Veilig was het niet, maar dat kon toen gewoon. Bezoekers die betaald hadden, kregen dan een stempel (favoriet was ‘de kerstman op een fiets’). Ongetwijfeld werd er buiten wel eens overgestempeld op vriendjes en vriendinnetjes.
Wanneer een show (bijna) was uitverkocht, dan zaten de vrijwilligers aan die tafel met een stapel A4-tjes waar dan de driehonderd reserveringen op stonden. Dan was het altijd wel even aanpoten om iedereen naar binnen te loodsen voordat de eerste band begon. Of dat ooit daadwerkelijk gelukt is… who knows?
Het drukste concert ooit
Tegenwoordig werkt Baroeg met een kaartverkoopsysteem, maar dat is wel eens anders geweest. Als je vooraf zeker wilde zijn van een plekje, dan moest je bellen. Overdag nam dan een medewerker de telefoon op en werd je naam met het aantal gewenste kaarten op de reserveringslijst van het concert geschreven. Wanneer er niemand aanwezig was, dan kon je de reservering inspreken op een antwoordapparaat. Maar dat ging nog wel eens mis omdat het apparaat soms kuren vertoonde.
Zo zijn er door een stroomstoring eens tientallen reserveringen verloren gegaan bij een uitverkocht concert van Mayhem. Bovenop de reserveringen die wel waren genoteerd, zijn nog vele bezoekers toegelaten die beweerden te hebben gereserveerd maar waarvan niemand zeker wist of dat wel het geval was. Daardoor was dit het drukste concert ooit in Baroeg.
De hoofdpersoon van het toneelstuk “Het Oedipus Complex” kende zijn teksten niet uit het hoofd. Dit is opgelost door iemand met een microfoon, achter een gordijn, met een Calimero-stem zijn teksten voor te laten lezen terwijl de speler op het podium als een houten klaas verkondigde: “Ik ben wel de prins, ja!”. Uiteindelijk was het geheel een doorslaand succes. Of, nou ja, in ieder geval vermakelijk.
Tijdens de eerste tattoo-dag in Baroeg stond er buiten een kleine wagon waar mensen een piercing konden laten zetten. De Kruidvat aan de overkant heeft die dag meer flesjes betadine verkocht dan in het hele voorafgaande jaar bij elkaar.
Veel (oud) vrijwilligers, vaste bezoekers en bandleden zullen zich vast nog de o zo malse kipkluifjes van Chris herinneren (vaak vergezeld door aardappelkroketjes en peen en erwtjes). Wat veel mensen niet weten, is dat deze kostelijke-kipkluifjes-kok vegetarier is en dus nog nooit zelf zijn kippetjes heeft geproefd.
door: Cindy van Crugten
Misschien vind je dit ook interessant:
40 jaar Baroeg: Marco Klootwijk ‘Het polsbandje van Gunther’
40 jaar Baroeg: Marco Klootwijk ‘Het polsbandje van Gunther’ “Tijdens
40 jaar Baroeg: Ludie Smitshoek ‘De vrijdagavonden liepen als een malle’
40 jaar Baroeg: Ludie Smitshoek ‘De vrijdagavonden liepen als een
40 jaar Baroeg: Melanie van Eijs ‘Mama werkt bij Baroeg’
40 jaar Baroeg: Melanie van Eijs ‘Mama werkt bij Baroeg’
40 jaar Baroeg: Louis Groenewout Mijn herinneringen van het werken in OJC Baroeg
40 jaar Baroeg: Louis Groenewout Mijn herinneringen van het werken
40 jaar Baroeg: Pieter Zandvliet ‘Baroeg en Galerie Slaphanger ‘
40 jaar Baroeg: Pieter Zandvliet ‘Baroeg en Galerie Slaphanger’ Dankzij
40 jaar Baroeg: Louis Buurman ‘Ik heb het werk bij Baroeg kunnen leren’
40 jaar Baroeg: Louis Buurman ‘Ik heb het werk bij
Leave A Comment