40 jaar Baroeg: Almar David Gotterdammerung
In 1996 werd Götterdämmerung gevraagd om onderdeel uit te maken van een Gothic festival in Baroeg. Onze nieuwe EP had eindelijk net veel positieve reacties gekregen en we namen onze vrienden van Vobe mee als ons voorprogramma.
Götterdämmerung speelde als tweede act, daarna de dromerige Gothic van The Dreamside dat een thuiswedstrijd speelde en als laatste de bekende act Rosetta Stone.
Toen wij aankwamen, was het duidelijk dat wij en Vobe onze make up en stage kleding moesten aantrekken in de bezemkast. Terwijl Rosetta Stone de volledige kleedkamer had bezet en begon te soundchecken. We waren nogal verbaasd over hoe we letterlijk naast de schoonmaakspullen onze Dracula make up moesten gaan doen, maar dat was niet het grootste probleem. De heren van Rosetta Stone waren flink arrogant en de soundcheck duurde veel te lang, waardoor er weinig tijd overbleef voor de andere bands. Marco van Baroeg probeerde alles zo goed mogelijk te regelen, maar het ging allemaal niet echt soepel.
The Dreamside had hun lichtinstallatie meegenomen en begon die ook uitvoerig te testen, met als resultaat dat er voor ons en Vobe ongeveer een half uur overbleef. De soundcheck liep bij ons ook niet al te vlot. Dat lag natuurlijk aan onszelf, want we speelden toen met een heel arsenaal aan apparatuur, van Atari computers tot samplers enzovoorts. Dat duurde natuurlijk een eeuw om op te bouwen en onze frustratie was merkbaar.
Frustratie en agressie op het podium
Na onze soundcheck en de line check van Vobe druppelde het publiek binnen. Veel goths maar ook punkers, nog half in daglicht want we begonnen al om 18:00 uur. De mannen van Rosetta Stone waren nergens te bekennen en toen Vobe speelde kwam bij ons het nieuws binnen dat de heren in de plaatselijke coffeeshop te veel van het snoepgoed hadden genoten en niet in staat waren om te spelen. Wij waren uiteraard compleet verbaasd, boos en super geïrriteerd. The Dreamside moest halsoverkop de set verlengen om headliner te zijn en wij gingen uiteindelijk vol frustratie en agressie het podium op. We slingerden onze industrial gothic snoeihard de zaal in. Op de monitoren voor onze neus stond heel duidelijk “NO FEET PLEASE”, at was voor ons de reden om alle vier gelijk de voeten op de gloednieuwe geluidsmonitoren te zetten. Voor zanger Sadá was dat het moment om gelijk het publiek in te duiken en iedereen te overvallen met zijn stage act.
Vanaf het podium zagen we buiten nog wat punkers met naalden in de weer en aan het einde van onze set slingerde Marc zijn basgitaar wild in het rond. Hij raakte daarbij enkele lampen van The Dreamside en een microfoonstandaard… “Rock ‘n Roll, baby”… De frustratie kwam er volledig uit, het publiek stond met open monden te kijken en vergat alles, ook om te applaudisseren. We verlieten het podium onder luid kabaal van feed-backende versterkers en wisten ook dat we waarschijnlijk voorlopig niet meer welkom zouden zijn bij Baroeg.
Dat duurde dus ook vele jaren. Toen ging het allemaal zonder enig probleem en hebben we een van onze beste gigs gespeeld, ook in Baroeg!
door: Almar David Gotterdammerung
Misschien vind je dit ook interessant:
40 jaar Baroeg: Marco Klootwijk ‘Het polsbandje van Gunther’
40 jaar Baroeg: Marco Klootwijk ‘Het polsbandje van Gunther’ “Tijdens
40 jaar Baroeg: Ludie Smitshoek ‘De vrijdagavonden liepen als een malle’
40 jaar Baroeg: Ludie Smitshoek ‘De vrijdagavonden liepen als een
40 jaar Baroeg: Melanie van Eijs ‘Mama werkt bij Baroeg’
40 jaar Baroeg: Melanie van Eijs ‘Mama werkt bij Baroeg’
40 jaar Baroeg: Louis Groenewout Mijn herinneringen van het werken in OJC Baroeg
40 jaar Baroeg: Louis Groenewout Mijn herinneringen van het werken
40 jaar Baroeg: Pieter Zandvliet ‘Baroeg en Galerie Slaphanger ‘
40 jaar Baroeg: Pieter Zandvliet ‘Baroeg en Galerie Slaphanger’ Dankzij
40 jaar Baroeg: Louis Buurman ‘Ik heb het werk bij Baroeg kunnen leren’
40 jaar Baroeg: Louis Buurman ‘Ik heb het werk bij
Leave A Comment