40 jaar Baroeg: Huub Koch "Knippen en plakken voor fanzines"
Inside Out werd redactioneel gemaakt in samenwerking met Pompeï, Blokhut en Quasi.
Of die tenten nog bestaan, weet ik niet. Ook 1992. En echt Rotterdam Zuid. Ook fotokopieerwerk. Ik moet ook nog in een doos een cassette hebben van een optreden. Staat me bij van Sepultura. Wat ik er nog van weet, is dat ze destijds van alle optredens opnames maakten. En die dan vervolgens achter de bar als cassette verkochten. Dus daar moeten nog wel heel wat exemplaren van zijn. Als ik hem heb, dan is het helaas maar één exemplaar. Ik ga op zoek.
Ik heb geen idee meer wie de man was die in die tijd de programmering deed. Ben zijn naam kwijt. Het staat me bij dat hij dat ook deed voor andere platforms als Exit of cafés als Café de B., eveneens in een zijstraat van de Oude Binnenweg.
Ik heb volgens mij van juli tot september mijn bijdrage geleverd. Zou best kunnen dat ik toen werkloos was. Had al eerder zines gemaakt in de krakersbeweging in Schiedam en ontwerpwerk voor Havenbeat Festival in Schiedam. Tevens voor de Musical Events Foundation van Ron Jaspers.
Bij Baroeg was dat allemaal heel low budget, dus de typografie (letters) kopiëren uit oude drukproeven. En dan het geheel in elkaar flansen met knippen en plakken. Beeldmateriaal idem dito uit oude tijdschriften. En dan grafisch maken met het kopieerapparaat. Je kent het wel. Jij bent toch ook een Zine-man?
In die tijd was ik net een paar jaar afgestudeerd van de kunstacademie. Dus dan krijg je een bepaalde moraal mee over ontwerpen. Zodoende kreeg ik op een gegeven moment een meningsverschil met de programmeur. Omdat hij in mijn afwezigheid had zitten knippen en plakken in één van de ontwerpen. Dat was dus helaas een breekpunt, want ja… vrijwilligerswerk. Dan haal je toch vooral je plezier uit een goede samenwerking. En zo niet, dan is dat het eindpunt.
Het blijft wel een bijzonder gegeven dat Baroeg nog steeds bestaat. Ik woonde ook toen in het Liskwartier, dus zelf naar optredens gaan zat er niet zo in. Zal je misschien apart vinden, maar de programmeur raadde me dat in die tijd zelfs af. Er waren nogal wat vechtpartijen bij de optredens. Dat moest hij dan weer sussen. Waar de bierflessen heen vlogen, kon je nu eenmaal niet van tevoren weten… 😉 Best een heftige tijd, volgens zijn verhalen.
Maar toch een hele prestatie, veertig jaar later nog steeds bestaan. Ik heb begrepen dat de overgang van OJC naar podium daar mede debet aan is.
door: Huub Koch
Misschien vind je dit ook interessant:
40 jaar Baroeg: Marco Klootwijk ‘Het polsbandje van Gunther’
40 jaar Baroeg: Marco Klootwijk ‘Het polsbandje van Gunther’ “Tijdens
40 jaar Baroeg: Ludie Smitshoek ‘De vrijdagavonden liepen als een malle’
40 jaar Baroeg: Ludie Smitshoek ‘De vrijdagavonden liepen als een
40 jaar Baroeg: Melanie van Eijs ‘Mama werkt bij Baroeg’
40 jaar Baroeg: Melanie van Eijs ‘Mama werkt bij Baroeg’
40 jaar Baroeg: Louis Groenewout Mijn herinneringen van het werken in OJC Baroeg
40 jaar Baroeg: Louis Groenewout Mijn herinneringen van het werken
40 jaar Baroeg: Pieter Zandvliet ‘Baroeg en Galerie Slaphanger ‘
40 jaar Baroeg: Pieter Zandvliet ‘Baroeg en Galerie Slaphanger’ Dankzij
40 jaar Baroeg: Louis Buurman ‘Ik heb het werk bij Baroeg kunnen leren’
40 jaar Baroeg: Louis Buurman ‘Ik heb het werk bij
Leave A Comment