‘Samen naar een nieuwe stadsmuseale functie’
Op 18 november is het rapport ‘Ook van jou!’ van de kwartiermaker voor een ‘nieuwe stadsmuseale functie’ (NSF) in de stad naar de gemeenteraad verstuurd, samen met een advies van de RRKC. De RRKC adviseert een ‘’kopgroep’ van vijf verschillende organisaties in te stellen: Museum Rotterdam, Maritiem Museum Rotterdam, Wereldmuseum, DIG IT UP en Verhalenhuis Belvedère. Een nieuwe fase gaat beginnen in het proces voor de opvolging van Museum Rotterdam en Simone da Silva denkt er graag over mee..
“De reactie van de RRKC is een goede toevoeging in dit debat. In de eerste plaats over de rol van Museum Rotterdam in het vormen van de NSF. In de zoektocht naar nieuwe vormen is het natuurlijk heel goed om nieuwe en frisse partijen te betrekken. Maar maak die coalitie zo breed mogelijk en ga niet voorbij aan de jarenlange kennis, ervaring en betrokkenheid die het team van Museum Rotterdam heeft. Een bredere coalitie heeft altijd nut!
Samenwerken met de genoemde partijen lijkt mij een mooie balans tussen groot en klein, oud en nieuw. Laten we inderdaad goed en gezamenlijk het verhaal van de beste stad van Nederland vertellen. De vindbaarheid van de verschillende collecties is een belangrijk punt. Ik vind het een verademing dat de term linked open data naar voren wordt gebracht. DIG IT UP zou hierin kunnen ondersteunen. De topstukken van alle collecties in Rotterdam zouden hiermee gepresenteerd kunnen en moeten worden. De discussie over het bereiken van (een divers) publiek is belangrijk en leuk. Maar begin bij de basis. Als iemand binnen of buiten Rotterdam een zoekterm invult, verschijnen de prachtige items die we hebben dan?
Ik hoop persoonlijk dat het budget niet enkel opgaat aan presentatie, maar juist ook aan het versterken van de (samenwerkings-) verbanden in de stad, het waarborgen van de bestaande collecties en de vindbaarheid hiervan. Evaluatie is erg belangrijk, maar hopelijk wordt het niet nog vier jaar aan rapporten…
Als laatste over de thema’s. Grappig genoeg wil ik toch even aankaarten dat juist het traditionele niet mag worden vergeten. In de zoektocht naar nieuw publiek dreigen we de passievolle groep die we al hadden te vergeten; de mannen met de plastic tasjes die uren over boten kunnen praten. Gelukkig is Museum Rotterdam ’40-’45 behouden gebleven, maar er zijn veel nostalgische onderwerpen waar een publiek dat niet vergeten mag worden mee kan worden bediend!
Verder raad ik voor de programmering het oude DIG IT UP liedje aan: niet VOOR maar DOOR. Sluit de mensen met kennis, ervaring en expertise niet buiten, maar werk met hen samen. Ik hoor graag hoe, of en wanneer we een eventuele samenwerking verder kunnen vormgeven. Wij zijn er klaar voor!
Simone da Silva, directeur DIG IT UP