Jaren 10: prijswinnend poppodium
In 2012 werd op organisatorisch vlak een aantal goede stappen gezet. Zo zijn er vijf kernwaarden in het leven geroepen die voor de gehele organisatie gelden, werd er voor het eerst een RI&E (risico-inventarisatie en -evaluatie) uitgevoerd en kreeg Baroeg de ANBI-status. ANBI staat voor ‘Algemeen Nut Beogende Instelling’. Met deze status heeft een organisatie fiscale voordelen, die ook gelden voor Nederlandse belastingbetalers die een schenking doen aan zo’n organisatie.
Op 1 januari 2013 werd Baroeg een ‘kernpodium C’ bij het Fonds Podiumkunsten (FPK). Dit gaf niet alleen landelijke erkenning, maar vanaf dat moment kon Baroeg bij het FPK ook verlies-dekkende subsidies aanvragen bij producties met Nederlandse bands, solomuzikanten of dj’s.
Na een officiële waarschuwing van DCMR Milieudienst Rijnmond over geluidoverlast in april 2014, besloot Baroeg om voorlopig met de dansavonden te stoppen. Er worden sindsdien geen evenementen meer georganiseerd na 23.00 uur. Bands die spelen wordt duidelijk gemaakt hun laatste nummer op tijd in te zetten.
BOA wint dat jaar de prijs voor Beste Festival tijdens de door de Popunie georganiseerde Rotterdam Music Awards.
Begin 2016 ontstond op initiatief van voormalig bestuursvoorzitter Erik de Boer een heuse vriendenclub, de Vrienden van Baroeg (VvB). Met de VvB genereert Baroeg niet alleen extra inkomsten, maar doet het podium ook aan klantenbinding. Een ander hoogtepunt was het Baroeg 35 Jaar-feest met headliners Enslaved en Trouble.
Het doorgaan van BOA 2018 was vlak voor het festival opnieuw onzeker toen de rechter een streep zette door het ‘bestemmingsplan Zuiderpark’. BOA nummer elf kon uiteindelijk wel doorgaan en was met 10.000 bezoekers, als het er niet meer waren, drukker dan ooit. Dat jaar was er ook een sterke stijging van het gemiddelde bezoekersaantal in Baroeg zelf: 162 betalende bezoekers en 28 gasten per concert. Voorheen waren er gemiddeld nooit meer dan 130 betalende bezoekers per concert geweest.
De twaalfde BOA (2019) was de eerste betaalde editie. Baroeg Open Air won dat jaar de Rotterdam Music Award in de categorie Beste Festival.
In 2020 werd half maart alles anders door de uitbraak van Covid-19. De capaciteit van Baroeg moest door de overheidsmaatregelen worden verlaagd van 350 staande bezoekers naar 25 mensen op een stoeltje. Internationale tours werden geannuleerd, veel concerten zijn meerdere keren verplaatst en BOA kon helaas niet doorgaan. Na enige versoepeling van de maatregelen in de zomer, kwam in oktober het nieuws dat horeca-activiteiten niet meer mogelijk waren, Baroeg was daardoor genoodzaakt om nog meer shows te annuleren, waaronder het concert van Officium Triste dat binnen een uur uitverkocht was. Ook zou Baroeg nog maar achttien mensen kwijt kunnen in de zaal, omdat tweetallen van buiten een huishouden ook niet meer naast elkaar mochten zitten. Vervolgens lag de focus op live-streams van met name Baroeg-vrijwilligers en VvB-ambassadeurs, alsmede streams van bands die live optraden op het podium van Baroeg. Dat leverde een nominatie op voor een Rotterdam Music Award in de categorie Beste Corona Initiatief.
Leon is in 2021 24 jaar betrokken bij Baroeg, tegenwoordig al jaren als directeur/programmeur van zowel Baroeg als BOA.
Leave A Comment