JOHN OP DE SET: DICHT, DICHT, DICHT!

DOOR ARTHUR VRIENS

Van Rotterdam een grote studio maken, dat was wat John Groot (alias PHOXX) graag wilde. Hij was fotograaf en locatiescout voor vele commercials, videoclips en andere opnames die Rotterdam als decor hadden. De tentoonstelling in de DIG IT UP Gallery liet zien hoe John Groot (1961 –2007) heeft bijgedragen aan het beeld van de stad. In een serie persoonlijke blogberichten blikt Arthur Vriens voor DIG IT UP terug op het leven en werk van John. Arthur en John hebben jarenlang samengewerkt. In deze blogpost vertelt hij hoe John te werk ging op de set.

PHOXX heeft van meerdere producties foto’s op de set laten maken. Daardoor zijn er fotoseries beschikbaar die niet de ‘gladde’ montage laten zien van een commercial, maar de rauwe werkelijkheid van het maken van een film: eindeloos wachten, kou, regen, zon, te veel wolken, te weinig wolken, verkeer tegenhouden, gesprekken met ‘boze’ bestuurders die moeten wachten tot ze mogen doorrijden, overleg tussen regisseur en cameraman of -vrouw, technische opbouw, spanning na elke opname, catering, overleg, en weer wachten, ….. we doen het nog één keer!

Wat spannend is: Op één locatie een winterscene bouwen, terwijl het 15 meter verderop zomer is. Wat saai is: Filmen op een locatie waar het weer maar niet wil meezitten.

En waar gaat het dan over? Denk aan sneeuw bij het Wereldmuseum; een helikopter op het dak tegenover Pakhuis Meesteren; een auto die over de Erasmusbrug rijdt en van alle kanten moet worden gefilmd; een file van vuilniswagens die over de Koninginnebrug naar het Noordereiland rijdt; of een vrachtwagen van een bekend Biermerk die, komende vanuit Blijdorp vanaf de ’s Gravendijkwal, de West-Kruiskade opdraait. Voor ál deze zaken moeten de omliggende wegen worden afgesloten op het moment dat de camera’s draaien. Daarnaast moet de crew veilig kunnen werken., vergunningen moeten in orde zijn en patrouillerende politie te woord gestaan. De hinder van het verkeer moet hij dus minimaliseren.

Om dit te garanderen worden tientallen verkeersregelaars, verbonden door portofoons, ingezet om à la minute de armen te strekken om het verkeer tot staan te brengen. Reagerend op het commando van PHOXX:

Reagerend op het commando van PHOXX:

PHOXX
“PHOXX voor Dylan”
Dylan
“Dylan luistert”
PHOXX
“Attentie: ……. dicht, dicht dicht!” …

PHOXX was hier erg streng op. Daarom herhaalde hij zijn ‘cue’ bij voorkeur 3 keer. Hierna is de set vrij voor opnameleiding en regie om aanwijzingen te geven betreffende acteurs, de camera en het geluid.

“Attentie!” ……………… en start de opname ……………….. “en Actie!” ……………..

……… “En we zijn gestopt”…………..

PHOXX
“PHOXX voor Dylan”
Dylan
“Dylan luistert”
PHOXX
“We zijn gestopt”.

Direct worden de blokkades door de verkeersregelaars weer voor even opgeheven.

Op 27 februari 2007 kwam John Robert Groot, alias PHOXX niet naar de set. Hij werd gevonden in de Glashaven, door een collega die hem op ging halen in de veronderstelling dat PHOXX zich had verslapen. John werd 45 jaar. Zijn kist werd gesloten door vrienden onder de woorden “dicht, dicht, dicht!”

Door |2018-11-02T10:05:55+00:0025-05-2017|Geen reacties

Laat een reactie achter