JOHN GROOT EN DE KUNST VAN COMMERCIALS FILMEN

DOOR ARTHUR VRIENS

Van Rotterdam een grote studio maken, dat was wat John Groot (alias PHOXX) graag wilde. Hij was fotograaf en locatiescout voor vele commercials, videoclips en andere opnames die Rotterdam als decor hadden. De tentoonstelling in de DIG IT UP Gallery liet zien hoe John Groot (1961 –2007) heeft bijgedragen aan het beeld van de stad. In een serie persoonlijke blogberichten blikt Arthur Vriens voor DIG IT UP terug op het leven en werk van John. Arthur en John hebben jarenlang samengewerkt. In deze blogpost vertelt hij hoe John te werk ging bij het filmen van commercials.

Lotto commercial

Commercials zijn soms filmproducties. Topklasse zelfs. Ze duren kort, ze vragen misschien om beperkte acteerervaring, maar wanneer je met auto’s de stad in gaat om in 30 seconden de emotie van een auto te vangen, dan mag je wel een zak met geld en een berg ervaring meebrengen om dat tot een goed einde te brengen. Hier doet reclame niet onder voor speelfilm en menig regisseur zal zich via deze weg op het pad naar de speelfilm hebben begeven.

In de filmindustrie weet iedereen het: de verplaatsing van de set is vele malen gecompliceerder en tijdrovender dan een scène op vaste locatie met een dialoog tussen acteurs. Wanneer acteurs of voertuigen zich verplaatsen, moeten ook de camera en zelfs het weer zich mee verplaatsen. Moeilijk, want regen of sneeuw laat zich niet zomaar regisseren. Daarbij moeten soms ook de departementen van kleding en make-up en de vrachtwagen van het licht worden verplaatst. De lengte van de film is zeker niet bepalend voor de moeilijkheidsfactor van de productie. Daarom is het heel leuk en informatief om behalve een commercial ook beelden te zien van ‘the making of …’.

PHOXX verstevigt zijn contact met de diensten van Rotterdam, zoals de politie, parkeerbeheer en de gemeente, en haalt zijn contacten met het filmfonds aan. Hij denkt groot en stelt hoge eisen aan zichzelf en anderen. Dit is de tijd dat iedereen om hem heen met regelmaat met een oranje hesje het verkeer stond tegen te houden. Ongeacht ‘of je daarvoor gestudeerd had’ of niet. Vanaf hier wordt in nauw contact met het filmfonds gewerkt aan een protocol voor filmen in ‘Studio Rotterdam’.

Fiat commercial

In deze dagen is PHOXX al lang geen fotograaf meer. Hij is een locatiemanager en zelfbenoemd film commissioner en productieleider. Hij regelt, organiseert, lost problemen op en hangt met één oor aan zijn portofoon en met het andere oor aan zijn mobiel. Alles met aandacht, beleefd en met een welgemeend ‘dankjewel’ als een crewlid weer monter aan de slag gaat na een aanwijzing. Volgens mij stond hij het zichzelf niet toe zijn geduld te verliezen.

Het enthousiasme van PHOXX werkt stimulerend. Hij krijgt in enkele dagen voor elkaar wat normaliter 3 weken zou duren. Dit is zeer aantrekkelijk voor de makers van commercials. Rotterdam, met skyline, architectuur en torens, wordt zo ‘the place to be’.

Door |2018-11-02T10:08:35+00:0025-05-2017|Geen reacties

Laat een reactie achter