//DJ en producer Peter Slaghuis

DJ en producer Peter Slaghuis

Peter Slaghuis begon in zijn tienerjaren met platen draaien en muziek aan elkaar mixen. Het mixen, ofwel het aan- en door elkaar draaien van tracks wat in de latere jaren zeventig  een grote ontwikkeling doormaakte, werd opgepikt door een nieuwe lichting DJ’s. Deze ontwikkeling startte begin zeventiger jaren in discotheken in New York, Francis Grasso was één van de eerste DJ’s die hiermee experimenteerde. 

Slaghuis maakte vanaf 1981 naam met zijn DJ-mix bootlegs. Deze werden op vinyl geperst en verkocht in platenwinkels. De platen werden in discotheken gedraaid, waardoor het leek alsof de huis-DJ ineens geweldig kon mixen. Op een gegeven moment stuurt hij een mix naar Ferry Maat, die thuisgemaakte mixen draait in de ‘De Bond Van Doorstarters’, een onderdeel van zijn ‘Soulshow’. In die tijd produceerde Peter ook al mixen van Madonna voor de Disco Mix Club (DMC) in Engeland. Niet veel later maakte hij een jaarmix voor de Soulshow.  

In 1984 werd Peter samen met zangeres Bianca Pikaar gevraagd om het duo ‘Video Kids’ te vormen. De zang was niet afkomstig van Peter en Bianca. De act had vrijwel direct een wereldhit met ‘Woodpeckers From Space’. Het nummer was geschreven en geproduceerd door Adams & Fleisner, een alias van productieteam Cat Music (in feite de mannen van de formatie Catapult en Nederlandstalig gezelschap Rubberen Robbie). Dit was in feite een zijstap in zijn carrière, maar wel eentje die een boel ervaring in de entertainmentwereld opleverde. 

Meerdere van zijn remixen werden hits. De bekendste was ‘I Can’t Wait’ van de formatie Nu Shooz. Dat nummer werd bewerkt door Peter en bereikte in de USA de eerste plaats in de hitlijst. Platenmaatschappij Atlantic had hem gevraagd om de mix te maken. Hierna was zijn naam als remixer gevestigd.  

Huis-DJ van BlueTiek-in

Peter was intussen huis-DJ van discotheek BlueTiek-in geworden. Hij draaide veel en leerde zo zowel veel nieuwe als al bestaande muziek kennen. De bestaande, oudere muziek zou hij later gebruiken voor zijn samples (stukjes muziek, geselecteerd met als doel daar nieuwe muziek mee maken). De nieuwe muziek die hij leerde kennen door zijn niet-aflatende zoektocht naar bruikbaar materiaal heette housemuziek. De perfecte muziek om mee te mixen, gemaakt om op de maat van de ene naar de andere plaat te kunnen draaien. Hij begon Chicagohouse te draaien, met gemengde reacties. Een flink deel van het publiek kon deze muziek aanvankelijk niet waarderen. Hij draaide regelmatig de zaal leeg. Later werd de sound onderdeel van het muziekaanbod van BlueTiek-in. Hij kon daardoor zijn eigen releases eerst uitproberen op de dansvloer, om te kijken of die aansloegen. 

In 1986 bracht hij zijn eerste eigen Housetrack uit: ‘Samplification’ onder de naam Wise Guys. Niet lang daarna kwamen zijn twee grootste eigen hits tot stand onder de artiestennaam Hithouse: ‘Jack To The Sound Of The Underground’ in november 1988 en ‘Move Your Feet To The Rhythm Of The Beat’’ in april 1989. Het waren internationale hits, eerstgenoemde bereikte in Nederland de 22e plaats maar in het UK bereikte de track de achtste positie in de hitlijsten. Beide platen verkochten afzonderlijk meer dan één miljoen exemplaren.  

Geluidskunstenaar

De sound van Peter Slaghuis’ eigen producties was enorm sample-gedreven. Peter Slaghuiskenner Jerry Beke 1*): “Peter pakte samples uit de meest obscure oude platen, soms echte baggerplaten. Hij nam daar stukjes muziek van (samples), mixte die op een knappe manier aan elkaar en mixte dat tot één track. Peter was een geluidskunstenaar. Je had in de jaren tachtig Ben Liebrand en Peter Slaghuis, dat waren de meestermixers, de absolute toppers. Beide hadden een eigen sound. Liebrand maakte een mix altijd heel glad en netjes. Peter was losser en rauwer in zijn sound, minder gepolijst. Dat sprak veel mensen aan”. 

Van het verdiende geld kocht hij een huis en bouwde daar zijn studio in. Hij begon met de platenmaatschappij Hithouse Records en bracht platen uit van Rapartiesten als Extince en Time Drillers. Verder produceerde hij housemuziek en bracht hij platen uit van onder meer Ferry Corsten, Michel de Hey en Jochem Paap (Speedy J). Verder startte hij samen met mede BlueTiek-in DJ en housemuziekliefhebber Paul Elstak en muziekvriend Rob Fabrie de formatie Holy Noise. 

Peter Slaghuis was op muziekgebied succesvol en volop in ontwikkeling. Helaas kreeg Peter op 5 september 1991 een auto-ongeluk en overleed hij aan de gevolgen daarvan. 

1*) Bevat een samenvatting van tekst geschreven door Jerry Beke voor het boek ‘Rotterdam In The House’. 

2020-10-12T09:26:37+00:00september 7th, 2020|BlueTiek-in|

Leave A Comment